Waarom is deze fase belangrijk?

In deze fase krijgen bewoners meer inzicht in hun woning. Dit vormt het startpunt voor het toekomstbestendig maken van hun woning, om de volgende redenen: 

  • De rest van het proces verloopt soepeler. Als de inzichtfase succesvol wordt afgerond, dan doorloopt de bewoner de rest van diens verduurzamingsproces soepeler doordat vervolgstappen zijn gebaseerd op opgedane inzichten. 

  • De bewoner neemt meer eigenaarschap. Als deze fase overgeslagen wordt, dan is de kans groot dat de bewoner geen eigenaarschap neemt over diens eigen verduurzamingsproces, vastloopt in het proces, maatregelen treft die niet passen bij de woning of woonwensen, of installaties verkeerd gebruikt. Ter illustratie: de bewoner die inzicht heeft gekregen waar de kieren in diens woning zitten kijkt daarna anders naar elke toekomstige woningaanpassing.

Doel van de fase

Het doel van de inzichtfase is dat de bewoner voldoende inzicht in woning en woonwensen heeft om eigenaarschap te nemen over het verduurzamen van diens woning.

Resultaat voor de bewoner

Na het doorlopen van deze fase, heeft de bewoner:

  • Inzicht in de huidige staat van diens woning;

  • Inzicht in de woonwensen van zichzelf en medebewoners;

  • Een basisbegrip van de werking van diens woning en installaties;

  • Globaal inzicht in de kansen, kosten en impact van ingrepen die nodig zijn om deze wensen en verduurzaming te kunnen vervullen.

Hiermee heeft de bewoner een goede voedingsbodem voor ideeën en inspiratie voor diens woning. Er is tijd nodig voordat de bewoner diens inzichten kan verwerken tot een plan. Wij noemen dit de incubatietijd; de tijd tussen het moment van inzicht opdoen en het besluit van de bewoner om de volgende stap uit het verduurzamingsplan te zetten.

Hoe kan je bewoners helpen bij het opdoen van inzicht?

Je kan als gemeente - met behulp van energieprofessionals en lokale organisaties - bewoners ondersteunen in het opdoen van inzicht. Elke woningeigenaar heeft vragen en behoeften over diens woning. Door bewoners te helpen tot inzicht te komen speel je in op deze behoefte. Daarmee is het een laagdrempelige en veilige stap om aan te bieden. 

Onze ervaringen leren dat de volgende onderdelen essentieel zijn om een bewoner te helpen met het opdoen van inzicht: 

  1. De kracht van ervaring: inzicht opdoen draait om voelen, zien en doen. Met zoveel mogelijk zintuigen. Door deze ervaringen ontstaat enthousiasme bij bewoners en blijft (technische) informatie beter hangen.

  2. Begrip van de werking: met het opdoen van inzicht krijgen bewoners een beter begrip van de werking van hun woning en installaties. Ze weten welke zaken aangepakt kunnen worden en waarom. Dee bewoner begrijpt bijvoorbeeld waarom het altijd koud is op de bank naast het raam, of waarom de zolder bij een beetje zonneschijn al zo warm wordt.

  3. Aandacht voor de context: bij het opdoen van inzicht is het essentieel om ook de sociale context mee te nemen. Oftewel: heb aandacht voor de woonwensen van de bewoners. Dit is nodig om maatregelen af te stemmen op de wensen en gevoelens van het hele huishouden. Daarmee vergroot je de kans dat de bewoners daadwerkelijk tot actie over gaan.

Zelf aan de slag? Rechts op deze pagina vind je verschillende tools die je helpen om aan de slag te gaan.

Tools
Voeg een tool toe door op de plus te klikken en klik voor meer info op het kaartje