Wat gebeurt er in deze fase?

In deze fase voeren bewoners kleine klussen uit aan hun woning, waarmee ze binnen de bestaande situatie zoveel mogelijk verbeteringen doorvoeren en ervaren wat dat voor hun woonbeleving betekent.

Waarom is het goed doorlopen van deze fase belangrijk?

Voor de bewoner

Voor de bewoner is het goed doorlopen van deze fase belangrijk, om de volgende redenen:

  • Besparingspotentieel én comfort verhogend. Met een reeks aan kleine maatregelen kan er, in combinatie met gedrag, in veel gevallen wel 20 tot 30% op de energierekening bespaard worden. 

  • Nieuwe inzichten in woonwensen. Het uitvoeren van kleine klussen in de woning zorgt ervoor dat bewoners hun woning beter leren begrijpen, waardoor er nieuwe inzichten in hun woonwensen kunnen ontstaan. Met deze nieuwe inzichten kunnen zij een nóg beter plan maken om hun woning toekomstbestendig te maken. Zonder deze stap is een plan minder op de realiteit gebaseerd, en meer op aannames. 

  • Zin en positieve energie voor het nemen van grotere maatregelen. We merken dat bewoners zelfvertrouwen krijgen door het zelf uitvoeren van kleine klussen. Ze ervaren hoeveel impact het uitvoeren van “slechts” kleine klussen kunnen hebben op hun woongenot (de deur piept niet meer) en comfort (het tocht niet meer in de hal). We zien dat dit hun enthousiasme voor volgende (grotere) stappen in het verduurzamen van hun woning vergroot. 

Voor de uitvoerende marktpartij

Uitvoerende partijen doorlopen deze fase in de meeste gevallen niet zelf, maar begrip van de mogelijkheden en beperkingen van kleinere klussen waarmee bewoners zelf verbeteringen door (kunnen) voeren of hebben gevoerd, maakt hen tot een prettige gesprekspartner voor bewoners en helpt hen beter inzicht te krijgen in hun woonwensen. Voor uitvoerende partijen is het relevant dat bewoners deze fase goed doorlopen, opdat zij niet voor niets offertes uitbrengen voor zaken die de bewoner uiteindelijk zelf gaat doen en omdat dit de bewoners uiteindelijk tot betere opdrachtgevers maakt.

Beoogd resultaat

Na het doorlopen van deze fase, heeft de bewoner idealiter:

  • Kleine klussen in diens woning uitgevoerd;

  • Praktische ervaring opgedaan met het nemen van verantwoordelijkheid voor een verandering aan diens woning;

  • De directe effecten van een uitgevoerde klus ervaren (de energierekening zal omlaag gaan en het comfort omhoog);

  • Beter begrip van de woning, van implicaties van gedrag op verbruik, en meer zicht op wensen en mogelijkheden.

Hoe kan je bewoners helpen bij het doen van kleine klussen?

Je kan als gemeente een actieve rol pakken in het zorgen dat bewoners - al dan niet ondersteund door buren, vrijwilligers of professionele klussers - aan de slag gaan met kleine klussen. We hebben ervaren dat bewoners niet massaal en uit zichzelf gaan klussen. Daar is gerichte communicatie voor nodig, samen met andere lokale initiatieven of uitvoeringspartners. Een belangrijke voorwaarde is de aanwezigheid en toegankelijkheid van kennis dicht bij huis rondom het uitvoeren van kleine klussen.

Daarnaast kan je het thema ‘blijven klussen’ in de wijk voortdurend aandacht geven. Bijvoorbeeld door te zorgen dat informatie, producten en diensten voor bewoners beschikbaar zijn en worden doorontwikkeld. Praktische voorbeelden zijn:

  • Energiecoaches die zich specialiseren op dit thema, of één specifieke kleine klus

  • Energieklussers

  • Informatie op het energieloket

  • Goede voorbeelden uitlichten: bewonersverhalen delen

  • Dit thema terug laten komen op bewonersbijeenkomsten en webinars

  • Verhalen verzamelen en vertellen van bewoners die op dit thema stappen hebben gezet

Zelf aan de slag? Rechts op deze pagina vind je verschillende tools die je hiervoor kunt gebruiken.