ARTIKEL

Geen goede offerte zonder goede vraag

“Ik heb drie offertes liggen, maar hoe beoordeel ik nu welke het beste is?” Deze vraag wordt vaak door bewoners gesteld. Daarom wilden wij bewoners handvatten bieden waarmee zij offertes beter kunnen beoordelen. In onze zoektocht naar hoe we dit het beste konden doen, kwam echter het échte probleem naar boven: bewoners stellen vaak niet de juiste vraag.

Het stellen van de juiste vraag

We kwamen erachter dat bewoners het zo moeilijk vinden om offertes te beoordelen omdat de offertes vaak niet gebaseerd zijn op de juiste vraag. Bewoners vragen vaak al te vroeg in hun verduurzamingsproces offertes aan, wanneer ze eigenlijk nog aan het oriënteren zijn. Wat gaat er dan mis? 

  • Ten eerste: wanneer je als bewoner je vraag nog niet helder hebt, zul je ook geen duidelijk antwoord krijgen. Dit zagen we bijvoorbeeld in Leusden, waar we samen met bewoners een traject voor dakrenovatie en -isolatie hebben doorlopen. Voor vervanging van het dak geldt dat er meerdere onderdelen zijn: dakbalken, dakbeschot, dakisolatie, dakfolie en dakbedekking. Als je zelf niet weet welke onderdelen je vervangen wilt hebben, moet een aannemer daar zelf een aanname over doen. Hetzelfde geldt voor het isoleren van je dak. Als bewoner is het belangrijk om te weten waar je dakisolatie aan moet voldoen. En dit hangt af van je vraag: ga je een slaapkamer op zolder realiseren of ga je het gebruiken als opslag? 

  • Vervolgens kan het gebrek aan een duidelijke vraag voor marktpartijen leiden tot het opstellen van verkeerde offertes. Bij een onduidelijke vraagstelling zullen marktpartijen veel zelf in moeten vullen. Dat betekent dat ze wellicht te veel, of juist te weinig maatregelen zullen aanbieden. Ook dit kwamen we in Leusden tegen. We zagen dat bij meerdere bewoners het dakbeschot moest worden vervangen, maar dat de ene aannemer voorstelde het dakbeschot te vervangen, terwijl de andere aannemer het zou laten liggen. Daarnaast werd er, ondanks dat het altijd wordt aangeraden onderdak onder de shingles te plaatsen, dit soms wel en soms niet voorgesteld. 

  • Gevolg hiervan is dat de offertes moeilijk te vergelijken zijn voor bewoners. Bij bovenstaand voorbeeld in Leusden liepen de offertes uiteen van 10.000 tot 28.000 euro. Daarmee helpen offertes dus niet als prijsindicatie in de oriënterende fase. 

Dit heeft als risico dat bewoners blijven hangen in een beginfase van het verduurzamingsproces en de verduurzaming van hun woning uitstellen. Daarbij leidt het ertoe dat marktpartijen onnodig veel tijd kwijt zijn aan het maken van offertes die niet tot uitvoering leiden. 

Rol van de ondersteuningsstructuur

Een ondersteuningsstructuur helpt bewoners om op de goede manier door het verduurzamingsproces te helpen. Een onderdeel hiervan is om op het juiste moment in het verduurzamingsproces offertes aan te vragen, wanneer de bewoner goed weet wat die wil. Maar hoe kan je ervoor zorgen dat bewoners vervolgens ook weten wat de juiste vraag is om te stellen? 

Dit hebben we onderzocht in Leusden, waar we een groep bewoners hebben begeleid bij het ontwikkelen van een ontwerp voor dakverbetering van hun skidaken. Vervolgens konden ze op basis van die ontwerpen offertes opvragen. Zie voor meer informatie de tool ‘Ontwerptraject’.