IN DE PRAKTIJK

Blijven klussen: ervaringen van bewoners

Inzichten in woning en woonwensen zijn het vertrekpunt voor het toekomstbestendig maken van je woning. Daarna valt er vaak al veel te winnen in het verbeteren van je wooncomfort en verlagen van de energierekening met het uitvoeren van kleine klussen. Hiervoor hoef je dus nog geen grote ingrepen te doen. In deze blog delen we ervaringen van bewoners die hiermee in hun woning aan de slag zijn gegaan.

Met enthousiasme aan de slag

Eén van de kernelementen van inzicht is dat bewoners snel aan de slag kunnen gaan met kleine maatregelen. We merken dat bewoners (uit de vier DoeTank-wijken) die inzicht hebben opgedaan hier vaak direct mee beginnen! Zo hoorden we van verschillende bewoners: “Ik ben de dag na de sessie meteen aan de slag gegaan, en binnen 1,5 week waren alle kleine klussen uitgevoerd!”, “Ik ben gewoon met huis, tuin en keukenmiddelen aan de slag gegaan met kieren dichten, en dit was eigenlijk helemaal niet zo moeilijk”, en “Ik heb ervaren dat de eerste stap heel simpel is: even naar de bouwmarkt en dan heb je al zoveel opgelost”.

Wisselwerking tussen kleine klussen en inzicht

Andersom zorgen kleine klussen ook weer voor meer inzicht in je woning en woonwensen. Door het uitvoeren van kleine klussen in de woning leer je je woning beter begrijpen. Maar ook nieuwe inzichten in je woonwensen kunnen erdoor ontstaan. Zo vertelde een bewoner: “Op zolder hebben we screens geplaatst tegen de hitte. Hierdoor zijn we gaan nadenken over dat we van de zolder een leefruimte kunnen maken.” 

Direct resultaat!

Kleine maatregelen zorgen ervoor dat je als bewoner echt kunt ervaren hoeveel impact je al kunt maken door ‘slechts’ het bestaande te optimaliseren en de huidige potentie te benutten. Je merkt als bewoner direct resultaat! Dit geldt zowel voor het besparen op je energierekening als voor het verbeteren van wooncomfort. Zo gaf een bewoner aan: “Na het dichten van de kieren bij mijn voordeur merk ik echt resultaat. Ik heb nu geen last meer van tocht als ik aan de eettafel zit.” 

Behoefte aan betrouwbare informatie

Een kanttekening die bewoners hierbij zetten is dat zij wel goed moeten weten hoe je je huidige situatie optimaliseert, en wat de goede producten zijn om hiervoor te gebruiken. Zo vertelde een bewoner: “Kleine klussen zijn niet heel moeilijk, maar je moet het niet verkeerd doen. Ik wil het graag zelf doen, maar daarvoor heb ik wel betrouwbare informatie nodig. Ik kon nergens vinden wat de juiste methode was voor het aanbrengen van tochtstrips bij verschillende type deuren. ” 

Daarom kun je gebruik maken van de verschillende tools om bewoners in deze fase te ondersteunen. Een bewoner zei bijvoorbeeld over de klusfilmpjes: "Goede tips gekregen, ik ga morgen meteen folie achter de radiatoren plakken. Handig om even in zo'n filmpje te laten zien hoe makkelijk dat is". 

Het blijven klussen heeft allerlei voordelen voor de bewoner en het verduurzamingsproces. In dit geval gaat ontzorging dus over het in staat stellen van de bewoner om zelf aan de slag te gaan. Zo kan ook zonder grote maatregelen al veel impact worden gemaakt!