Financiële vraagbaak

Mijn tools

De pagina met jouw opgeslagen tools kan gedeeld worden door middel van een unieke link en is deelbaar als een alleen lezen link of als een bewerkbare link. Handig als je bijvoorbeeld met je collega’s wil samenwerken aan een eigen leeromgeving! Kies hieronder welke link je wil delen.

DEEL DEZE PAGINA ALS:

Wat is een financiële vraagbaak?

Een financiële vraagbaak is een financieel expert waarnaar je bewoners kunt doorverwijzen als zij vragen hebben over financiën en / of subsidies. Bijvoorbeeld hoe regelingen precies lopen en wat de mogelijkheden zijn. Bij de praktijkvoorbeelden hebben we een aantal veel voorkomende vragen weergegeven. 

Een financiële vraagbaak is een hulpmiddel met als doel om laagdrempelig maar wel persoonlijk bewoners een stap verder te helpen in hun verduurzaming.

Wanneer kan ik een financiële vraagbaak inzetten?

Bij alle financiële vraagstukken waar bewoners mee te maken kunnen krijgen, kun je gebruik maken van deze tool. Je kan de vraagbaak op twee verschillende manieren inzetten. 

  1. Je kan de financiële vraagbaak als afzonderlijke dienst aanbieden. Dit kan gecommuniceerd worden via een nieuwsbrief of via de gemeentewebsite. 

  2. Je kan de vraagbaak ook als aanvulling op een workshop, webinar of project inzetten. Bewoners kunnen dan direct financieel gerelateerde vragen stellen over het onderwerp van de workshop, webinar of project.

Hoe kan ik een financiële vraagbaak inzetten?

  1. Identificeer behoefte: Na een webinar of workshop kunnen bewoners verdiepende vragen hebben met betrekking tot financiën.

  2. Bevorder toegankelijkheid: Vaak ontbreekt een duidelijk contactpunt voor bewoners om hun vragen te stellen na een evenement. Hoewel de klantenservice van jouw gemeente beschikbaar is, kan het ontbreken van een persoonlijk aanspreekpunt een obstakel vormen. Zeker omdat financiën een gevoelig onderwerp kunnen zijn voor bewoners. 

  3. Introduceer de financiële vraagbaak: Om dit op te lossen, kan een financiële vraagbaak worden ingezet. Dit biedt bewoners een vertrouwd gezicht en een persoonlijke benadering.