IN DE PRAKTIJK

Inzicht opdoen: ervaringen van bewoners

In een vorige blog lees je meer over het belang van bewoners ondersteunen bij het opdoen van inzicht in hun woning en woonwensen. Maar uiteindelijk moeten bewoners zichzelf geholpen voelen. In deze blog delen we ervaringen van bewoners die door de DoeTank geholpen zijn met het opdoen van inzicht.

Tocht voelen en warmtelekken zien 

Een eerste kernelement van inzicht zit in de kracht van ervaring. Volgens een bewoner kan een ‘huisfluistersessie’ werken als een eye-opener: “Ik kon echt voelen waar tocht vandaan kwam”. Weer een andere bewoner zegt: “Ik was me niet bewust van de grote lekken bij onze deuren en kozijnen.” Doordat bewoners deze informatie niet alleen horen of lezen, maar het zelf ervaren ontstaat enthousiasme en blijft (technische) informatie beter hangen. 

Warmteverlies uit onverwachte hoek 

Daarnaast geeft zo’n sessie bewoners inzicht in de werking van (de installaties in) de woning. Zo zei een bewoner: “Na de huisfluistersessie had ik inzicht in waar warmte lekt en kou binnenkomt”. Bewoners kunnen er ook achter komen dat warmteverlies uit onverwachte hoek komt: “Wij hebben een vrij grote uitbouw, met grote lichtkoepels van één bij twee meter. We dachten altijd dat dit kou gaf in de winter, maar het bleken de spotjes in het plafond te zijn.” Ook over ventilatie kunnen bewoners een beter begrip krijgen: “Ik heb geleerd dat mijn vermoeidheid die ik vaak ‘s avonds na het koken heb verklaard kan worden doordat er dan teveel CO2 in ons huis is.” Weer een andere bewoner begreep beter de werking van installaties, zoals een warmtepomp: “Doordat ons huis zo goed geïsoleerd is en we al vloerverwarming hebben, kunnen we als we willen zo over op een warmtepomp.”

Samenhang van maatregelen

Een derde kernelement van inzicht zit in het begrijpen van de bundeling en volgorde van verschillende maatregelen. Over de samenhang van maatregelen deelde een bewoner zijn ervaring: “Als je begrijpt dat maatregelen in je woning met elkaar samenhangen (in ons geval met het plegen van onderhoud, het verbeteren van wooncomfort en het verminderen van energieverbruik) krijg je een heel ander uitgangspunt dan wanneer je alleen focust op het aardgasvrij maken van je woning.” Daarnaast krijgen bewoners ook inzicht in de volgorde van maatregelen: “De volgorde van maatregelen is belangrijk. Onze zonnepanelen moeten eraf voor als we nieuwe dakbedekking krijgen. Dat is een goed moment om ook gelijk de ramen te vervangen.” Sommige bewoners hebben helaas al negatieve ervaringen opgelopen op dit gebied: “Ongeveer 10 jaar geleden hebben we het dak laten vervangen en er daarna zonnepanelen opgelegd. Destijds heb ik onvoldoende geïsoleerd, dus daar moet ik nu alsnog mee aan de slag.”

Aandacht voor de sociale context

Daarnaast is het belangrijk dat het inzicht wat bewoners verkrijgen passend is bij hun eigen specifieke situatie. Het meenemen van de sociale context en woonwensen zorgt voor een passend plan waarmee de kans dat het gezin daadwerkelijk tot actie overgaat wordt vergroot. Zo zei een bewoner: “Het zou verstandig kunnen zijn om een technische ruimte te maken van onze tweede logeerkamer. Maar ik wil geen logeerkamer opofferen.” Dit laat zien dat elke situatie anders is, en elke bewoners andere wensen kunnen hebben.

Tot slot hoorden we veel positieve geluiden van bewoners over het aanstekelijke enthousiasme van onze huisfluisteraar Lars. Zo zei één van de bewoners: “De persoonlijkheid van Lars is het meest blijven hangen: in no-time had hij de boel dichtgeplakt, en op een vrolijke manier kijkt en denkt hij mee. Hierdoor zijn we ons huis echt met andere ogen gaan bekijken.” In Nederland zijn gelukkig veel enthousiaste adviseurs en energiecoaches die bewoners op een energieke en toegankelijke manier kunnen ondersteunen.