Terug

Huisfluisteren: de succesfactoren ontrafeld

Huisfluisteren

De huisfluistersessies die de DoeTank in vier wijken heeft georganiseerd zijn een groot succes. Het woord huisfluisteraar komt steeds vaker langs, ook in de media, maar wat maakt dat huisfluisteren nou eigenlijk zo bijzonder? Hier lees je meer over de succeselementen. 

 

Waar huisfluisteren in de kern om draait

Onze huisfluisteraar helpt woningeigenaren die hun huis willen verbeteren bij het maken en realiseren van hun plannen. Dat doet hij niet door zomaar een advies te geven, maar door bewoners zelf te laten meten, ruiken, kijken en luisteren: wat is de staat van de woning? En wat zijn de wensen van de woningeigenaar? Op die manier krijgen bewoners écht inzicht in hun woning en in de oplossingsrichtingen die voor hun huis van toepassing zijn en bij hun wensen passen. 

We zien dat woningeigenaren na zo’n sessie altijd enthousiast zijn en hun huis “met andere ogen gaan bekijken”, zoals een bewoner na afloop vertelde. Om meer mensen te kunnen laten profiteren van het huisfluisteren, hebben we eerst ontrafeld wat eigenlijk de succesfactoren zijn. In de kern zijn dat: 

  • De kracht van ervaring: Onze huisfluisteraars gaan samen met bewoners het huis door, gewapend met onder meer een infraroodcamera en een ventilator voor de ‘blowerdoortest’, waarmee je precies kunt zien (en voelen!) waar de kieren zitten en waar het huis warmte verliest. Kortom: het huisfluisteren draait om voelen, zien en doen.

  • Inzicht in je huis: Na een huisfluistersessie weten mensen welke dingen er moeten gebeuren in hun woning, en waarom. Denk bijvoorbeeld aan begrijpen waarom het altijd koud is op die ene stoel naast het raam, of waarom de zolder niet goed warm wordt. Er is ook aandacht voor hoe verschillende maatregelen met elkaar samenhangen, in welke volgorde je ze kunt uitvoeren en welke dingen je samen, in één keer moet oppakken.

  • De context is bepalend: Elke keer merken we weer hoe belangrijk het is ook de sociale context mee te nemen. Een huisfluisteraar vraagt zich constant af: “Wat is sociaal gezien een passende ambitie? Vergroot dit de kans dat dit gezin op een leuke manier met elkaar aan de slag gaat?” Met deze vragen in je achterhoofd help je de bewoners op weg op een manier die aansluit bij de wensen en gevoelens van het hele gezin. Daarmee vergroot je de kans dat het gezin ook daadwerkelijk tot actie over gaat.

  • Direct aan de slag: Woningeigenaren weten aan het eind van de sessie wat ze moeten doen. En vooral ook hóe ze dat moeten doen: ze ontvangen bijvoorbeeld eenblog als geheugensteun en een kluslijst voor de eerste stappen.  

 

Verschillende manieren van opschalen

Hoe kunnen we deze elementen opschalen? Daarvoor verkennen we op dit moment verschillende vormen. We onderzoeken nu een aantal strategieën, zoals het verspreiden van de inzichten van één huisfluistersessie onder wijkbewoners met hetzelfde woningtype, via webinars en kleinschalige bijeenkomsten. Ook kijken we naar manieren om energiecoaches te helpen (een deel van) deze taken op zich te nemen. En binnenkort vind je in onze Toolbox een handreiking voor aspirant-huisfluisteraars. 

Meer weten?

Wil je meer weten over huisfluisteren? Lees dandit stuk van de NRC. Volg onze blogs om op de hoogte te blijven van onze stappen en inzichten.

Gerelateerde verhalen