Een interview in de krant, een paar minuten op de radio of een kort informatief blok in Het Klokhuis. Dat overkwam onze huisfluisteraars Lars Boelen en Felix van Gemen. Nu gas besparen een hot item is, worden zij regelmatig uitgenodigd om daar iets over te vertellen. Het zijn voor hen waardevolle momenten om uit te vinden welk verhaal resoneert bij het grote publiek.
De ultieme elevator pitch
Tijdens zo’n televisie-item word je gedwongen je verhaal terug te brengen tot de essentie. Een item duurt maar een paar minuten en moet meteen raak zijn. Dat geeft druk, maar voor Lars en Felix was het vaak ook een moment waarin ze alles wat ze de periode daarvoor hadden geleerd integreerden tot een logisch verhaal. Lars: “Die intensiteit zorgt ervoor dat we ons verhaal scherper moeten maken. Dat heeft heel veel toegevoegde waarde voor ons, en is één van de redenen dat we het elke keer weer doen.”
De neus van de journalist
Journalisten hebben een neus voor wat nieuwswaardig is. Felix: “Dat is het leuke van de media, ze zijn altijd op zoek naar nieuwe dingen. En ze zien dus: hee, dit is iets nieuws, dit heeft nieuwswaarde. En dan is de uitdaging om te ontdekken wat dat dan precies is.” Dat proces van samen met de journalist ontdekken wat precies de nieuwswaarde is van je verhaal, geeft nieuwe inzichten.
Uit je bubbel
Lars: “Mijn volgers op Twitter zitten in de duurzame bubbel van Nederland. Het is zó verfrissend om een keer in de grotemensenwereld je verhaal te vertellen. Mensen die níet alle ins en outs en discussies kennen, maar die gewoon praktische problemen hebben en aan de slag willen.” Nu de gasprijzen oplopen, zijn er steeds meer mensen die iets aan hun huis willen doen - ook mensen die zich niet met duurzaamheid bezighouden. Voor Lars en Felix helpt het om hun verhaal regelmatig aan een publiek te vertellen dat niet speciaal iets met duurzaamheid heeft, om het ook voor die doelgroep toegankelijk te houden.
Het vertellen van je verhaal in de media is dus niet alleen interessant voor je publiek, maar helpt ook jou als expert om je verhaal aan te scherpen en meer contact met je doelgroep te krijgen. En mocht je volgende week gebeld worden door Een Vandaag, de NRC of het lokale suffertje, lees dan binnenkort ook ons blog met tips en tricks.